понедељак, 22. фебруар 2016.

Mačak odelo menja ali ćud nikako




U okviru Pratećeg programa ovogodišnjieg Beowine sajma, u petak, vinarija Mačkov podrum predstavila se novim odelcetom za svoje boce za modno-enološku 2016/2017. godinu. Prvo su se, osvrnuli na prošlost vinarije, na korene, onda ukratko na postignuto, a onda izneli šta planiraju. Evocirali smo uspomene sa druženja u Mačkovoj senici, gde se vino proba, jede kašikom i kako treba veseli. I sledeći sastanak ugovorili, ako ne bude pre, u OMB Larder & Lounge (hotel Radisson Blu), 21. aprila u 19 časova. Na meniju je pet jela i dakako pet savršenih vina. 

 

Radionicu je otvorio Sava Jojić, vlasnik vinarije, koji se u privatan biznis, ako se tako može krstiti vinogradarstvo i vinarstvo (ipak je to mnogo više! n.a.)  otisnuo početkom devedesetih godina. Ljudi skloni marketingu posavetovaše ga da hoće da obezbedi pažnju klijenata treba da ponudi „free lunch“ (providnu foru trgovaca,  začetu u Americi davne 1870. godine). „Ručka neće biti, ali smo za kraj ostavili naš bermet i još ponešto...“, sa osmehom na licu, konstatovao je Sava. Otkrio nam je i tajnu da su neki već stare, Mačkove etikete osporavali govoreći da asociraju na firnajz, čak i na nuklearni otpad. A sada se bune protiv novih i traže natrag stare. Nikad narodu ugoditi. A onda je reč prepustio svojoj naslednici, Đurđici Jojić-Novaković, koja je i pokrenula ideju o „novom Mačkovom odelcetu“. 


Predstavljen je novi, modernodizajnirani sajt  koji započinje snimkom iz vazduha.  Agencija Clickers je uz pomoć drona uradilia jedinstveni snimak vinograda i berbe. A onda smo upoznali tvorca novog dizajna Mačkovih etiketa, Nenada Baćanovića, grafičkog dizajnera i kreativnog direktora u "Imagine & George". Kada su se dogovorili da na etiketama neće biti nikakvog grožda i herladike, posao je zaključen. Baćoviću je dizajniranje vinske etikete predstavljalo inspiraciju: „jer to nikad nisam radio!“. Inspirisan delom američkog slikara i rodonačelnika apstraktnog eskspresionizma, Marka Rotka, dizajnirao je Mačkove nove etikete. Nove vinske etikete su svedene, koloritne, i usudio bih se da primetim sjajno dizajnerski prate (opisuju) enološke karakteristike pojedinih Mačkovih vina. Iz aviona je jasno koje je vino belo, koje crveno , a sledeće boje na etiketi da detaljnije opisuju. Bravo!

No, kažimo reč –dve i o Marku Rotku (rođenom 1903. kao Markus Rotkovič  u današnjoj Letoniji). Bio je to američki slikar jevrejskog porekla, a pripadao slikarskom pravcu „apstraktnog ekspresionizma“. Neke od njegovih slika su više od 3 metra, a kada su ga pitali sa koje udaljenosti ih treba posmatrati vrlo precizno je odgovorio: „60 santimetara!“. 

Mark Rotko je retko davao komentare o svojim delima, naročito posle 1950. Govorio je da: „Slike moraju da budu tajanstvene.“  Možda su tajanstvene, ali, rekao bih i basnoslovno skupe. 

Slika "Narandžasto, crveno i žuto" prodata je na Kristijevoj aukciji u Njujorku za rekordnih 86,9 miliona dolara, postavši tako najskuplje savremeno umetničko delo na svetu. Za hotel Four Season u Njujorku, planirao je slike:

 “koje će pokvariti apetit svakom kurvinom sinu koji će jesti u toj prostoriji!” 

Posao nikad nije završio. Serijom “Crne forme” (Black Forms) na izložbi u Tateu, poručio je bogatima da je život ništavan, ali i prolazan. U to se i sam uverio, izvršivši samoubistvo u svom ateljeu 1970. godine.

 

Igor Luković se osvrnuo na poreklo bermeta i više se zadržao na Mačkovom novom proizvodu - Bermetu Diškrecija. Reč "diškrecija" (fr. discrétion) je višeznačna: pažljivost, smotrenost i obazrivost, ali i korupcija. Ovaj bermet je stilski drugačiji to je konstatovao i žiri ovogodišnjeg Beowinea dodelivši mu zlato. Srebro je otišlo Frajli i Šardoneu.

A onda je usledeo najslađi deo radionice – degustacija  Diškrecije uz  slatko čokoladno iznenađenje iz Eugen Chocolate! Poštujem diškreciju, ali ću vam došapnuti da je Mačkov bermet sladak baš koliko treba, a ujedno i simpatično gorak. Ko rođen, što reče Igor, da se spari sa Švarcvald tortom (Schwarzwálde torte) ili vanilicama. Naravno i sa čokoladom, crnom, to već mogu ja da vam potvrdim. 


WineJour je naknadno sproveo anketu kako se vinoljupcima sviđa novi dizajn etiketa Mačkovog podruma i izdvaja par simpatičnih odgovora:


  • smeško, lajk
  • „Mačak odelo menja ali ćud nikako........ a nadamo ni kvalitet vina.“
  • „Zar je važno kako je obučen dobar čovek? Isto važi i za vino.“






Нема коментара: