
Makednoski
vinski gigant uspešno je izvršio rebrending i prepozicionirao se na
tržištu regiona. Angažovao je vrsne enologa, markentiški odradio posao,
pa je čak i uspeo da oduševi čika Parkera (ne onog koji pravi
hemijske!!), koji škrtari na vinskim ocenama. Tako da im je kao iz
rukava podelio parkerovskeodličan ocene. A moja sećanja su još intimnija
i sežu u vojničke dane, kada smo u Kavadarcima brali grožđe. Malo
brali, a malo podmirivali neumoljivu vojničku glad. A kad je izlazak u
grad, znalo se, naručivali smo male flašice „Tikveš“ vina. Koliko me
sećanje pamti i u toj vrsti ambalaži, bili su pioniri u ondašnjoj
državi. Respect!



Vinarija se nalazi u Tikveškom vinogorju.
Tikveš je plodna ravnica sa tri strane okružena planinama i poslednje
mesto, kada se gleda od juga prema severu, do kojeg dopire mediteranska
klima iz Solunskog zaliva i meša se sa hladnom kontinentalnom,
planinskom klimom, i stvara specifičan region za vino koji daje jako
dobre rezultate.
Sam razvoj vinarije tekao je u nekoliko faza.

Prva faza je trajala do 1946. godine, kada je vinarija bila u privatnom vlasništvu porodice Velkov.
Godine
1946. vinarija je nacionalizovana i menja se način poslovanja.
Aleksandar Velkov, mlađi sin osnivača Panoa Velkova, predao je državi
podrum pod uslovom da zaposli njegove sinove, „jer oni imaju znanja i
iskustvo u radu sa vinom“. Možda je to razlog kontinuiteta kvaliteta u
proizvodnji ove vinarije, koja je bez obzira na fazu razvoja, uvek
uspevala da iznedri dobra vina.
Vinarija je 2003. godine
prodata Grupi „M-6“ koja je za deset godina, koliko je u njenom
vlasništvu, uložila oko 25 miliona evra i unela potpunu promenu u
poslovanju vinarije, modernizaciju opreme, osavremenjavanje tehnologije i
proizvodne fiozofije.


Tikveš
ima dugačak portfolio proizvoda, pa ljubitelji mogu birati između više
od 50 vrsta vina u više segmenata. Tu su stona vina, Classic, Special
Selection, Limited Edition, Alexandria Cuvée, penušava, ali i vina iz
ekskluzivne teroar (terroir) linije. Vina su dobijena od domaćih sorti
grožđa – kratošije, vranca, tamjanike ili smederevke, ali i od
internacionalnih sorti kao što su šardone, kaberne, sovinjon, merlo,
traminer rizling. Tu su i vina nastala kombinovanjem različitih sorti,
što predstavlja vrhunac umešnosti u vinskoj industriji. U vinariji
veruju da je najvažniji sastojak svakog vina pažnja i ljubav kojim se
kreira, a u Tikveš vina je uloženo mnogo od oba.
"Proces proizvodnje i
pristup kreiranju vina je postao prava nauka, stvari nisu crno-bele. To
znači da kad uradite sve što je potrebno to ne znači da ćete dobiti baš
taj proizvod koji ste želeli. Zato uvek naglašavamo da je za vinarstvo
potrebno mnogo ljubavi i pažnje, kada smo ušli u ovaj posao vodili smo
se logikom da kreiramo vina ’kao za nas’. Veoma nam je važno da
potrošaču ponudimo kvalitetan proizvod po razumnoj ceni, jer se na taj
način o vinima priča i gradi lojalnost. Naš cilj je da pokažemo da i
velike vinarije mogu da proizvode vrhunska vina. Prednost velike
vinarije leži u znanju i iskustvu, a izuzetak su male vinarije u
Francuskoj koje imaju tradiciju dugu šest vekova", izjavio je Svetozar
Janevski, predsednik Upravnog odbora Vinarije Tikveš.

Tikveš
je prethodne godine proizveo ukupno 12.000 tona vina, i to od 19.000
tona grožđa, od čega je 9000 tona sa sopstvenih plantaža, a ostatak iz
vinograda kooperanata. Plan makedonske investicione grupe M6 je da
godišnji rast vinarije bude 15 do 20 odsto.

Po obimu poslovanja, Vinarija Tikveš je lider na tržištu Makedonije, dok je u Srbiji na četvrtom mestu, ali prva kada je reč o uvozu. U prošloj godini, na tržištu Srbije prodaja Premium vina nadmašena je za 80 odsto, promet Classic vina povećan je 15 odsto dok je prodaja rozea četiri puta veća u odnosu na 2010. godinu. Za Vinariju Tikveš Srbija predstavlja glavno regionalno tržište, a plan kompanije je da nastavi sa intenzivnim investicijama i da u naredne tri godine udvostruči promet koji ostvaruje ovde.
Tikveš
je regionalni lider koji ima ambicije da postane globalni igrač, pa ne
čudi angažovanje vrhunskih svetskih stručnjaka. Na čelu ove moderne
vinarije je tim enologa pod vođstvom Filipa Kambija, dobitnika prestižne
nagrade za najboljeg vinskog konsultanta u svetu za 2010. godinu. Kambi
je jedan od pet vodećih svetskih enologa, koji je za Tikveš kreirao
liniju ekskluzivnih teroar vina sa francuskim pečatom, ali i
temperamentom juga.
"Tikveš radi na tome da razvije lokalne sorte.
Inostranim tržištima zanimljive su autentične autohtone sorte kao što
su vranac, r’kaciteli, kratošija i plavac mali, a razvijamo i dodatne
vinske sorte prokupac i ohridsko crveno. Takođe, jedna smo od prvih
vinarija koja promoviše teroar vina – posedujemo vinograde stare više od
35 godina na lokalitetima Barovo i Bela Voda. Koncept teroara
podrazumeva vina iz strogo kontrolisanih vinograda kako bi se u vinu
očuvale karakteristike podneblja sa kog vino dolazi. Zemljište na kojem
se odgaja vinova loza, specifičnost klime i vremenskih uslova, zajedno
doprinose da grožđe iz tih mikroregiona ima jedinstvene kvalitete, što
daje ovim vinima originalan ukus", kaže Janevski.

Pored
američkog, koje za vinariju Tikveš predstavlja veliki potencijal, i
tržišta bivše Jugoslavije, izvoz je fokusiran i na Rusiju i Kinu. Ova
dva tržišta su po rečima Janevskog veoma specifična i zahtevna. "Rusi
preferiraju francuska i italijanska vina i nisu skloni istraživanju. Kod
njih prolaze samo ona vina koja su tražena u Njujorku ili Londonu. S
druge strane, u Kini su zastupljena francuska i čileanska vina. Zato je
naša strategija uspeti u Americi i Engleskoj, kako bismo na taj način
ušli i na ostala tržišta u većem obimu. Naše opredeljenje je da ne
budemo arogantni i da potrošaču priuštimo visok kvalitet. Zato vrhunska
vina, kao što je Bela Voda, u regionu ne plasiramo po previsokim cenama.
To vino u Americi košta 22 dolara po boci, dok je na ovim prostorima
njegova cena od 8,5 do 12 dolara", dodaje Janevski.

Od
preuzimanja Vinarije Tikveš 2003. godine, koja je tada poslovala sa
gubicima, sprovedene su brojne reforme koje su je učinile jednom od
naprofitabilnijih i najvećih proizvođača vrhunskih vina u jugoistočnoj
Evropi. Milionske investicije, ulaganja u ljudske resurse, organizaciona
prestrukturiranja i unapređenje marketinga, prodaje i distribucije,
doprineli su da Vinarija Tikveš postane brend poznat daleko od granica
Makedonije. Na renomiranom SIAL – Wine innovation forumu 2008. godine u
Parizu, vinarija Tikveš je jedina kompanija iz jugoistočne Evrope koja
je proglašena za jedan od 30 najinovativnijih brendova u svetu. Kvalitet
potvrđuju i brojne nagrade na međunarodnim manifestacijama: MundusVini
(Nemačka), London International Wine Challenge (Velika Britanija),
Beowine Fair (Srbija) i mnoge druge.
Нема коментара:
Постави коментар