Hedonistička simfonija
#DOBRIDUHIZBOCE
Mart
je okončao sa kišom. Sa autobusima javnog prevoza koji redovno kasne, a
i retko stižu. I dok dani umorno se nižu, a loše vesti, poput kiša,
plave naše napaćene duše, ja sa osmehom posmatram svet oko sebe, u
potrazi za umetničkim izazovima.
Stoga
sam sa izuzetnim zadovoljstvom prihvatio poziv na otvaranje izložbe
mozaika Vesne Karakaš pod nazivom „Znaci“ u Manakovoj kući. Umetnica
koja vešto vlada svim slikarskim i vajarskim tehnikama, ovaj put se
opredelila za filigransku tehniku mozaika. Kao inspiracija za mozaike
(ovom prilikom izložene) poslužilo je vinčansko pismo, koje datira iz
perioda 5500-3200 godina pre nove ere. Jedno od najdrevnijih, sa 58
znakova, prethodilo je sumerskom klinastom i egipatskim hijeroglifima i
bilo inspiracija mnogima.
Jedan
od Nojevih sinova, Jafet, pronicljivo je odabrao da se skući na obali
Dunava, na mestu gde je potom nastala vinčanska kultura, te ga možemo
bez nepotrebnih sumnji smatrati rodonačelnikom koncepta „gradova na
vodi“.
Izložba je otvorena do 10. aprila u prostoru Manakove gajbe, pa ne oklevajte.
Ti
„Znaci“ šalju nam, iz prošlosti poruku, poput današnjih mejlova i
SMS-poruka, da smo samo delić, tek puki kamenčić u složenom mozaiku
koju tvori vasiona. „Znaci“ pismenosti, determinišu nas kao duhovna i
delimično razumna bića, predstavljaju svojevrsni spas od ništavila,
primitivizma, destrukcije i prolaznosti. Jer, pismo je samo svedena
slika. A ova izložba je svesno i promišljeno krenula u rikverc. Kamen
opet šalje poruku o večnosti. A svaki kamen je poseban i po svojoj
strukturi, teksturi, obliku i boji, i u mozaiku on ima sinergijsko
dejstvo sa ostalim kamenjem. Neupućenim i površnim, ovaj pazl od
kamenčića učiniće se kao lak zadatak, prost kao pasulj. Oni bi bez
ikakvog problema, izgleda, posložili i složene DNK lance koji čine
čoveka. No, sve je lako kad ga uradi neko drugi.
Olako prihvatamo umetnička dela, hranu i vino, bilo šta prisutno i materijalizovano, gubeći iz vida koliko je truda i energije u njih ugrađeno. Najavljena je i radionica mozaika, pa eto prilike za one koji se smatraju sposobnim da se upuste u ovaj umetnički izazov. Jedna od radionica posvećrna je i izradi podmetača za čaše u tehnici mozaika.
Etnograhski
muzej, tačnije njegov ogranak smešten u Manakovoj kući nalazi se pored
obnovom. Poslednja rekonstrukcija rađena je šezdesetih godina XX veka.
Otpočeće s početkom leta, a očekuje se da se okonča novembra meseca ove
godine. Novi rad obeležiće i nova, modernija koncepcija, u kojoj će se
naći postora i za predstavljanje i prodaju etno hrane i domaćih vina,
što svesrdno pozdravljam i unapred se ovome radujem.
A
kad smo već kod slaganja, svojevrsni mozaik, somelijersko slaganje vina
i kozijih sireva, uspešno i srdačno nam je demonstrirao Slobodan
Zablaćanski, slikar iz Glušaca kod Bogatića i somelijer, koji će nam se
uskoro ponovo predstaviti sa izložbom svojih vinorela, slika oslikane
vinom.
Svoju
„putujuću čulni izložbu“ slikarskih dela barabar sa somelijerskim
uparivanjem vina i sireva predstavio je u Parizu, Cirihu i Amsterdamu,
kao i u atrijumu Bečke filharmonije. Jer, svi tonovi su različiti, ali
ih sve treba oslušnuti i prepoznati. A za sve to treba imati uho, oko i
nos, ili ono što često nazivamo dušom, a što se kalemi na već pomenuti
DNK, a čijom analizom se ne bave medicina već sve vrste umetnosti i vina
naravno.
Starom,
gotovo izumrlom tehnikom oslikanja vinom, u doba renesanse u Italiji
poznatoj pod imenom vinorel, u ateljeu Slobodana Zablaćanskog nastale su
mnogobrojne slike. Slika rađena vinom, to jest vinorel, zri vremenom
poput vina u bačvama. Svaka tri, četiri dana oni kameleonski promene
boju i alhemičarski izmene sliku. Slika sazreva kao i vino u boci i to
je ono što ne može a da ne fascinira. Sada se ja pitam, šta se u mom
telu dešava i kakve sve samo slike to silno vino pravi i poput
projektora šalje u moj mozak. Utisaka puna glava... a i slika...filmski
maraton.
Vino,
koje smo imali čast da probamo došlo je iz vinske kuće „Šaponja“ iz
Bogatića. Dalmatinsko iskustvo i tradicija u kombinaciji sa mačvanskim
teroarom dalo je zanimljive rezultate. Publici je bilo ponuđeno na izbor
dva crvena i dva bela vina, koja su u kombinaciji sa dve vrste kozijih
sireva, suvim šljivama, grožđem, jabukama, kivijem, začinskim biljem i
orasima upotpunili hedonistički doživljaj.
Koziji
sir takođe je plod mačvanskog tla i dolazi iz Poljoprivrednog
domaćinstva „Budimirović“ iz Glušca, kod Šapca. Pored običnog kozijeg
sira, mogli smo da probamo i punomasni polutvrdi kozji sir u hrastovoj
kori, sa plesnima, čubrom, a prave ga i sa tartufima iz Istre. Ovi
sirevi poneli su neke prestižne medalje na međunarodnim ocenjivanjima.
Uz osmeh, Slobodan nam preporučuje da ovaj izuzetni sir konzumiramo
isključivo uz odgovarajuće društvo i vino, u posebnoj i nadahnutoj
atmosferi.
Ako
možemo da nađemo neku manu ovom događaju, moramo ga potražiti u
skandaloznom ponašanju dela publikuma. Otvaranje izložbe umetničkih
dela, a još oplemenjeno slasnim zalogajima i viskim gutljajima,
jedinstvena je prilika da u čoveku pobudi ono najlepše, da mu uzburka
dušu i navedu je na slatka maštanja i vaskolika promišljanja.
Ne
bi trebalo, nikako, da bude mesta za guranje i primitivizme drugih
vrsta. Baš su ovakva teška i krizna vremena, prilika da čovek pokaže
svoje gospodstvo i ono što Zablaćanski lepo krsti „vinskim manirima“.
Mnogi su, ove večeri, nažalost neslavno pali na tom ispitu i istinskim
uživaocima lepog narušili harmoniju čulnosti. No, izgleda da vino ima
ponekad tu nesreću da ga, dok je još grožđe bilo napadaju razne
štetočine, ali mu mira ne daju ni kada postane vino. A sva ljudska
dostignuća, sva živa bića, sve ono plemenito i izvišeno zaslužuje
poštovanje i uvažavanje. Drugačije može, ali ne treba i ne sme.
Нема коментара:
Постави коментар