Istoričari su zabeležili da je oko 870. god. p.n.e. asirski kralj
Asurbanipal napravio jednu od najvećih gozbi u istoriji, povodom
proglašenja grada Nimruda za prestonicu asirske države. Tokom gozbe,
koja je trajala danima, zvanice je, među najneverovatnijim gastronomskim
“čudima” tadašnjeg sveta, najviše oduševilo svečano piće, dopremljeno
specijalno za tu priliku, što je ostalo urezano i u kamenu.
Bilo
je to vino, služeno u plitkim, zlatnim posudama, koje su više ličile na
činije nego na čaše. Posle te gozbe ispijanje vina lagano je postalo
veoma formalan društveni ritual, do tada se nije koristilo u svetovne
svrhe, a na jednom obelisku asirski kralj, Salmanasar Treći, u jednoj
ruci drži mač, u drugoj činiju sa vinom. To je i jedan od razloga što je
vino postalo simbol moći i povlašćenog života.
Može
se reći da je ovaj “čudesan napitak” postao moderan u IX veku p.n.e,
ali je otkriveno mnogo ranije. Arheološka iskopavanja pokazuju da su
prva vina nastala u području današnje Jermenije i severnog Irana. U
Bibliji, u kojoj se vino spominje preko 500 puta, ostalo je zapisano da
je Noje, kada ga je potop izbacio na planinu Ararat, tu zasadio i prvi
vinograd. Vino je polako ali sigurno osvajalo svet, a kada su ga probali
egipatski faraoni, po njihovom nalogu sadili su se vinogradi, ne
preveliki, ali taman toliki da eliti pruže posebno uživanje. Oni su
izmislili tehniku presovanja grožđa i usavršili uzgajanje vinove loze, a
pravili su crveno i belo pustinjsko vino koje je bilo veoma slatko.
Verovali su da je ovaj neverovatan napitak dar boga Ozirisa. U Egiptu se
prvi put pominju i vinske etikete sa natpisom koji govori o geografskom
poreklu. Taj podatak nam govori o tome da su i stari Egipćani shvatali
kolika je uloga podneblja na dalji razvoj i stil vina.
Nije
trebalo dugo ni da čaroban ukus pokori Staru Grčku, gde je vino u
početku bilo jako skupo, uvozna roba u kojoj su uživali samo imperatori i
ljudi bliski vlasti. Međutim, vino je ubrzo stiglo i u narod, a svi
domaćini pred gostima su podizali čašu i otpijali gutljaje vina kako bi
pokazali da piće nije otrovno, od čega je nastao običaj nazdravljanja.
Vino
predstavlja važan deo grčke kulture već 6500 godina unazad, o čemu
svedoče brojni arheološki pronalasci sa teritorije cele Grčke. Stari
Grci su dobro znali za hranjivu vrednost vina, pa je tako, vino bilo
neodvojivi deo njihove svakodnevne ishrane. Vino je takođe igralo i
važnu ulogu u razvoju domaće trgovine.
U staroj Grčkoj, vino je bilo slavljeno bozanstvom-Dionisom. Sin Zeusa i Semeli, Dionis, bio je jedan od najobožavanijih grčkih bogova. Inspirisao je mnoge umetnike, filozofe ali i živote običnih ljudi. Mnoge svečanosti održavane su u čast boga vina, Dionisa. Popularna proslava vina, poznata kao “Festival cveća”, verovatno je i dobila ime zbog činjenice da su drevna grčka vina bila poznata po svojim cvetnim aromama. Izuzetno pozorište „Dionyssus“, koje se nalazi ispod Partenona, jasno svedoči o snažnom uticaju Dionisa na život Grka.
Drevni
Grci su voleli da organizuju intelektualna okupljanja pod nazivom
“simpozijumi”, gde su pored jela, razgovarjuci o filozofskim temama,
uzivali u vinu. Dok su se strogo pridržavali umerenosti, Grci su
koristili blagotvorno dejstvo vina kako bi postigli veću intelektualnu
jasnoću i duhovnu svest. Reč „krasi“ danas se u grčkom jeziku koristi
kao pojam za vino.
Prvi
tragovi proizvodnje vina u Grčkoj pronađeni su na ostrvu Krit sredinom
III veka pre nove ere. Mnogi fascinantni uvidi u kulturu vina,
otkriveni su u selu Myrtos Ierapetra. Nekoliko glinenih vinskih presa,
vinske čaše, amfore i semenke koje su pronadjene širom ostrva Krit,
jasno govore o njegovoj ulozi i znacaju za kulturu grčkih vina jos od
drevnih vremena.
Stari
Grci bili su itekako svesni vrednosti trgovine. Njihov izvoz vina u
amforama bio je vrlo dobro organizovan čak i u to vreme. U zamenu za
vino i ulje, Grci su uvozili žitarice i zlato iz Egipta i crnomorskog
regiona, bakar iz Sirije i Kipra, slonovaču iz Afrike.
Vina
koja su se izvozila u to vreme bilo je mnogo, međutim najpoznatija i
najcenjenija vina bila su ona sa egejskih ostrva. Sistem različitih
oznaka porekla uzet je vrlo ozbiljno i izricale su se velike kazne za
prekršioce tih zakona kako bi se osigurala autentičnost tih vina.
Tokom
vizantijskih godina, vinogradska tradicija nastavljala je da cveta u
drevnim vinarskim regijama Grčke. Pravoslavno hrišćanstvo bilo je usko
povezano sa potrošnjom vina. Tokom verske ceremonije za vino se zaista
verovalo da se transformiše u krv Hristovu.
“Ego eimi
sam ampelos” što znači “Ja sam čokot, a može se i naći i na brojnim
pravoslavnim ikonama. Isto je pronadjeno i na vizantijskim peharima za
vino u mnogim arheološkim ruševinama.
Tokom
krstaških ratova mnogim Evropljanima su prvi put bila predsavljena
grčka vina. Evropljani su preferirali Muskat vina, smatrajuci ih
najfinijim vinima i bila su rezervisana pre svega za bogate plemiće.
Muscat vina su se konačno pojavila u južnoj Francuskoj u XIII veku. U
to vreme najpopularnije vinogradarske oblasti u Grčkoj bile su Samos,
Krit ,Kipar, Lezbos i Peloponez.
Za
popularizaciju vina u zapadnoj Evropi “krivi” su Rimljani, oni su ti
koji su posadili prve vinograde na teritoriji Francuske, u današnjim
regijama Burgundije, Bordoa, Šampanje, Loare, Rone…koje su i danas
čuvene po savršenim vinima. Grčkog boga Dionisa prekrstili su u Bahusa.
Osnivanje
i jačanje vinske kulture u Evropi, a samim tim i u Srbiji, bilo je
pod uticajem starih Rimljana, koji su najviše doprineli klasifikaciji
vrsta grožđa, posmatranju i beleženju njegovih najboljih karakteristika,
identifikovanju oboljenja i prepoznavanju karakteristika određenih
zemljišta. Veliki broj pisanih podataka koje su Rimljani ostavili govori
o njima kao dobrim vinogradarima i vinarima.
Stoga
se smatra da je i na našim prostorima vinogradarstvo procvetalo u vreme
Rimskog carstva. Još 92. godine, car Domicijan je uveo zabranu
proizvodnje vina u rimskim provincijama izvan Apeninskog poluostrva, jer
se Rimsko carstvo suočavalo sa znatnim viškovima vina na tržištu. Stoga
su rimski vladajući slojevi i viša klasa u Sirmijumu uglavnom pili vino
uvezeno iz Italije.
Sirmijum
(današnja Sremska Mitrovica) je 294.godine proglašen za jedan od četiri
glavna grada Rimskog carstva u periodu Tetrarhije. Car Marko Aurelije
Prob (276-282) je često u pauzama između ratova koristio svoje vojnike
za obavljanje radova koji su bili od koristi lokalnom stanovništvu:
isušivanje močvara, kopanje kanala, gradnja mostova i puteva, podizanje
vinograda.
Istoričari
su zabeležili da je Prob podigao zasade vinove loze u rimskim
provincijama Panonija, Galija i Mezija oko 280. godine nove ere. To je
bilo u skladu sa odlukom cara Proba da stavi van snage Domicijanovu
zabranu gajenja vinove loze van Apeninskog poluostrva.
Dolaskom
na Balkan u VII veku, Sloveni su se upoznali sa gajenjem vinove loze.
Razvoj srpske države u srednjem veku za vreme srpske dinastije Nemanjića
(od XI do XIV veka) je istovremeno značio poklanjanje sve veće pažnje
vinogradarstvu. Tome je doprinela i činjenica da su paganska slovenska
plemena prihvatila hrišćanstvo, u kom vino ima značajnu ulogu kao simbol
Hristove krvi.
Razvoj
vinogradarstva u ovom periodu se vezuje za manastirska imanja i posede
srpskog plemstva. Manastiri su podizali svoje vinograde na
“metosima”-manastirskim imanjima. Metoh manastira Visoki Dečani i Devič
je bio u selu Velika Hoča, dok je metoh Pećke Patrijaršije bio u
Orahovcu. Vinograde srpskog plemstva su obrađivali kmetovi uz naturalnu
rentu, odnosno desetak u vinu koji se zvao “čabrina”. U Studeničkoj
povelji (XII vek) je zapisano da je Stefan Nemanja (1168-1196),
rodonačelnik srpske vladarske dinastije Nemanjića, manastiru Studenici
darovao okolna vinogradarska sela. Pri kraju svoje vladavine, Stefan
Nemanja je i manastiru Hilandar na Svetoj Gori darivao vinograde u
Velikoj Hoči, čuvenom vinarskom selu u Metohiji. Istorijski izvori
takođe beleže da je Stefan Nemanja 1189.godine u Nišu dočekao sa vinom i
medovinom (“vino et medone”) nemačkog cara Fridriha I Barbarosu i
njegove krstaše.
Svi
srpski vladari su vinogradima poklanjali veliku pažnju i na taj način
stvorili temelje današnjih vinskih rejona. U Povelji Stefana
Prvovenčanog (1198-1228), zabranjuje se dodavanje vode proizvedenom
vinu. Kasnije u srednjem veku, kralj Milutin (1282-1321) je unapređivao
vinograde na Kosovu i Metohiji. Ostalo je zabeleženo da se u vreme cara
Dušana Silnog (1331-1355) vino transportovalo “vinovodom” dužine 25km do
podruma u Svrčinu i Ribniku.
Car
Dušan je doneo i zakone koji su davali prve obrise zaštite geografskog
porekla i kvaliteta vina U Povelji se nabrajaju brojna mesta na Kosovu i
Metohiji, poput Carske vinarije i Gornje i Donje Hoče. Despot Đurđe
Branković (1427-1456) je doprineo razvoju vinograda u okolini
Smedereva,a knez Lazar (1385-1389) je zaslužan za stvaranje
vinogradarske regije u Župi.
Nakon
dolaska Turaka na ove prostore, proizvodnja vina postepeno gubi svoj
značaj, jer islamska vera zabranjuje konzumiranje alkohola. U turskoj
vojsci su postojali posebni odredi konjanika “akindžije” koji su
uništavali vinograde. Grožđe se koristi uglavnom za jelo, tako da su u
to vreme stigle u Srbiju stone sorte za jelo: drenkovi, afus ali,
ćilibarka. Treba pomenuti da su Turci takođe zaslužni što je u Srbiju
stigla šljiva, koju danas smatramo nacionalnim voćem po kom je Srbija
prepoznatljiva. Nakon 1389.godine, srpsko stanovništvo počinje sve više
da se seli na sever, kako bi se sklonili od Turaka. Srpski narod,
sveštenstvo, monasi i pojedino plemstvo su se nastanili u Sremu i tu su
ubzo osnovali svoje manastire, podigli imanja i vinograde. Takođe su sa
sobom doneli bogato iskustvo u uzgoju vinove loze i proizvodnji vina. Sa
njima je počelo da cveta vinogradarstvo severno od Dunava i Save – u
banatskom i sremskom rejonu. Oni su takođe zaslužni i za promenu u
izboru sorti grožđa. Tako, na primer, umesto do tada gajenih belih sorti
grožđa na Fruškoj gori, srpsko stanovništvo sa juga je donelo i kulturu
gajenja crnih sorti grožđa, koje su ubrzo počele da dominiraju.
Karlovačkim
mirom 1699.godine i ulaskom Srema i Banata u sastav Habzburške
monarhije, dolazi do naglog povećanja površina pod vinogradima u Sremu.
Vino je u ovom periodu igralo značajnu ulogu i u politici, jer su
karlovački mitropoliti često prilikom zvaničnih poseta Beču poklanjali
“uz diškreciju” burad bermeta i ausbruha uticajnim ljudima Habzburpke
monarhije kako bi ostvarili privilegije za srpsko stanovništvo.
Za
vreme vladavine Marije Terezije, južni Banat je kolonizovan i među
doseljenim stanovništvom su najbrojniji bili Srbi iz južnih krajeva koji
su pobegli od Turaka i Nemci. Veruje se da su Nemci sa sobom doneli u
Banat sortu rizling. Vremenom je vršačko vinogorje postalo najrodnije ne
samo u Ugarskoj, već u čitavoj Evropi. Prema registru, 1875.godine u
Vršcu je proizvedeno 56 miliona litara vina.
Zlatno
doba vršačkog vinogorja je zaustavila filoksera. Prvi usamljeni slučaj
filoksere je otkriven 1880.godine, ali pošto je to bila dobra godina u
berbi, niko nije pridavao naročitu pažnju upozorenjima profesora Jozef
Vajdlera. U narednih nekoliko godina, kao i u ostalim vinogradarskim
regionima Evrope, filoksera je nanela ogromne štete vinogradima.
Površine pod vinovom lozom u banatskom rejonu su se smanjile sa 7.500
hektara na 2.500 hektara. Lokalno stanovništvo je na razne načine
pokušavalo da se izbori sa filokserom. Ideje su varirale od plavljenja
vinograda do ubrizgavanja sumpor-ugljenika specijalnim mašinama u
zemljište oko čokota.
Na
osnovu saznanja koja su došla iz Francuske, već 1882. godine posađene
su u Vršcu prve sadnice loze kalemljene na američku podlogu. Filoksera
je konačno pobeđena, ali je ipak ona ostavila duboke posledice na
površine pod vinogradima i navike vinogradara. Nakon bolnih iskustava sa
filokserom, vinogradari se trude da što više osavremene proizvodnju
grožđa i vina.
Što
se tiče sremskih vinograda, u njima se filoksera pojavila prvi put
1881.godine, i do 1890.godine svi stari fruškogorski vinogradi su bili
uništeni. Obnova vinograda je trajala oko 30 godina, a sa proizvodnje
pretežno crnih sorti grožđa, opet se prešlo na bele sorte.
Najzastupljenije sorte su postale crvena i bela slankamenka, italijanski
i rajnski rizling, crvena dinka (ružica), šasla, frankovka. Ako su
bermet i ausbruh bili najpoznatija vina Sremskih Karlovaca u XVIII i XIX
veku, onda će u XX veku to postati italijanski rizling.
I
prva srpska enciklopedija o vinu datira iz XVIII veka, tačnije iz 1783.
godine. Nju je napisao Zaharije Orfelin i objavio pod naslovom “Iskusni
podrumar” u Beču. Knjiga je sabrala u to vreme sve što se znalo o
pravljenju fruškogorskih vina, kao i francuskih, italijanskih i
nemačkih. U receptima “travnih vina”, Orfelin je opisao i kako nastaje
čuveni bermet iz Sremskih Karlovaca.
1816.godine,
Prokopije Bolić, arhimandrit manastira Rakovac, je sabrao svoja lična
iskustva iz manastirskih vinograda i podruma i zajedno sa prevodom na
srpski jezik dela francuskog naučnika Žana Antoana Kloda d Šaptala
objavio u Budimu 1816.godine u knjizi “Soveršen vinodelac”. Ta knjiga je
dragocena jer je Bolić opisao 35 sorti koje su tada gajene na Fruškoj
gori, pri čemu je za svaku sortu definisao njeno narodno ime, dao
botanički opis i privredno-tehničke osobine. Iz te knjige vidimo da su
se više gajile bele sorte grožđa, a naročito smederevka ili mađaruša.
Nakon
najezde filoksere, obnova vinogorja je bila brza i efikasna, ponajviše
zahvaljujući pomoći države i osnivanju loznih rasadnika u Smederevu
(1882.god), Bukovu (1886.god), Jagodini (1889.god) i Aleksandrovcu
(1891.god) koji su obogatili vinogorje novim sortama na otpornim
podlogama. Uporedo sa rasadnicima, pojavljuju se i
vinogradarsko-vinarske zadruge poput Venčačke vinogradarske zadruge
osnovane 1903. godine u selu Banja kod Aranđelovca. Potom je usledilo
osnivanje i Smederevske vinogradarske zadruge 1909. godine, Jovačke
vinogradarske zadruge 1908. godine, Knjaževačke vinarsko-zemljoradničke
zadruge 1927. godine i Negotinske vinogradarske zadruge 1929. godine.
Period obnove je bio zaustavljen jedino od 1912. do 1918. godine zbog
ratova.
Ukus
vina nije uvek bio isti. Dok se nije došlo do modernih načina obrade i
čuvanja vina, odnosno tek je Pasterovo otkriće mikrobiološkog procesa
pravljenja vina u 19. veku vinu donelo ukus kakav danas poznajemo. Do
tada su vina uglavnom bila slatka, dok istoričari tvrde da u Starom veku
nisu bila pitka, već su više ličila na sirup. Veruju da su Stari Grci i
Rimljani, na primer, pili slatka, jaka, puna vina, sa velikim sadržajem
alkohola, zbog čega su morali da ga razblažuju vodom. Često su im
dodavali razne misrisne travka i začine, pa bi se moglo najpribližnije
opisati kao današnji bermet.
Najveći
razvoj vino doživljava u XVI i XVII veku, posebno kada je Englez
Digbi, 1622. godine, izumeo staklenu flašu koja je promenila tok vinske
istorije. Do tada se “piće bogova i ljudi” čuvalo uglavnom u buradima,
krčazima i koži u kojoj nisu mogli da ga sačuvaju duže.
Još
jedan veliki pronalazak odredio je tok vinarstva - Dom Perinjon,
početkom XIII veka, otkriva “čarobne mehuriće”, stvara penušavo vino,
odnosno šampanjac, koji postaje sinonim luksuza i hedonizma.
Нема коментара:
Постави коментар