
 Makednoski
 vinski gigant uspešno je izvršio rebrending i prepozicionirao se na 
tržištu regiona. Angažovao je vrsne enologa, markentiški odradio posao, 
pa je čak i uspeo da oduševi čika Parkera (ne onog koji pravi 
hemijske!!), koji škrtari na vinskim ocenama. Tako da im je kao iz 
rukava podelio parkerovskeodličan ocene. A moja sećanja su još intimnija
 i sežu u vojničke dane, kada smo u Kavadarcima brali grožđe. Malo 
brali, a malo podmirivali neumoljivu vojničku glad. A kad je izlazak u 
grad, znalo se, naručivali smo male flašice „Tikveš“ vina. Koliko me 
sećanje pamti i u toj vrsti ambalaži, bili su pioniri u ondašnjoj 
državi. Respect!


 Kad
 smo već kod istotorije, Tikveš je osnovan 1885. godine kao skromna 
porodična vinarija. Bila je prva vinarija u jugoistočnoj Evropi koja je 
flaširala i etiketirala (1912.) proizvode, a četvrtina proizvodnje vina u
 staroj Jugoslaviji dolazila je upravo iz Tikveša. Od 2003. godine 
vinarija se nalazi u vlasništvu makedonske investicione grupe M6 koju su
 osnovali članovi Upravnog odbora Skopske pivare. Do 2011. godine 
uloženo je više od 22 miliona evra, pre svega u tehnološko 
prestrukturiranje i modernizaciju opreme za proizvodnju vrhunskih vina, 
čime je stvorena jedna od najmodernijih vinarija u regionu. U Tikvešu se
 najsavremenijim metodama u proseku proizvede oko 20 miliona litara vina
 godišnje. U podrumu površine 1500 kvadrata nalaze se 450 barik bačve i 
180 hrastovih buradi za fermentaciju i odležavanje vina. Vinarija je 
opremljena najsavremenijim linijama sa kapacitetima punjenja i do 6.000 
flaša na sat. Lozovi zasadi u vlasništvu vinarije prostiru se na 1000 
hektara, dok se vinogradi 2000 dobavljača prostiru na 6000 hektara, a 
menadžment kompanije je istakao da su u ovoj godini planirane nove 
investicije koje se odnose na poboljšanje postojećih i otkup novih 
vinograda.
Kad
 smo već kod istotorije, Tikveš je osnovan 1885. godine kao skromna 
porodična vinarija. Bila je prva vinarija u jugoistočnoj Evropi koja je 
flaširala i etiketirala (1912.) proizvode, a četvrtina proizvodnje vina u
 staroj Jugoslaviji dolazila je upravo iz Tikveša. Od 2003. godine 
vinarija se nalazi u vlasništvu makedonske investicione grupe M6 koju su
 osnovali članovi Upravnog odbora Skopske pivare. Do 2011. godine 
uloženo je više od 22 miliona evra, pre svega u tehnološko 
prestrukturiranje i modernizaciju opreme za proizvodnju vrhunskih vina, 
čime je stvorena jedna od najmodernijih vinarija u regionu. U Tikvešu se
 najsavremenijim metodama u proseku proizvede oko 20 miliona litara vina
 godišnje. U podrumu površine 1500 kvadrata nalaze se 450 barik bačve i 
180 hrastovih buradi za fermentaciju i odležavanje vina. Vinarija je 
opremljena najsavremenijim linijama sa kapacitetima punjenja i do 6.000 
flaša na sat. Lozovi zasadi u vlasništvu vinarije prostiru se na 1000 
hektara, dok se vinogradi 2000 dobavljača prostiru na 6000 hektara, a 
menadžment kompanije je istakao da su u ovoj godini planirane nove 
investicije koje se odnose na poboljšanje postojećih i otkup novih 
vinograda.
Vinarija se nalazi u Tikveškom vinogorju. 
Tikveš je plodna ravnica sa tri strane okružena planinama i poslednje 
mesto, kada se gleda od juga prema severu, do kojeg dopire mediteranska 
klima iz Solunskog zaliva i meša se sa hladnom kontinentalnom, 
planinskom klimom, i stvara specifičan region za vino koji daje jako 
dobre rezultate.
Sam razvoj vinarije tekao je u nekoliko faza.

Prva faza je trajala do 1946. godine, kada je vinarija bila u privatnom vlasništvu porodice Velkov.
Godine
 1946. vinarija je nacionalizovana i menja se način poslovanja. 
Aleksandar Velkov, mlađi sin osnivača Panoa Velkova, predao je državi 
podrum pod uslovom da zaposli njegove sinove, „jer oni imaju znanja i 
iskustvo u radu sa vinom“. Možda je to razlog kontinuiteta kvaliteta u 
proizvodnji ove vinarije, koja je bez obzira na fazu razvoja, uvek 
uspevala da iznedri dobra vina.
Vinarija je 2003. godine 
prodata Grupi „M-6“ koja je za deset godina, koliko je u njenom 
vlasništvu, uložila oko 25 miliona evra i unela potpunu promenu u 
poslovanju vinarije, modernizaciju opreme, osavremenjavanje tehnologije i
 proizvodne fiozofije.


Tikveš
 ima dugačak portfolio proizvoda, pa ljubitelji mogu birati između više 
od 50 vrsta vina u više segmenata. Tu su stona vina, Classic, Special 
Selection, Limited Edition, Alexandria Cuvée, penušava, ali i vina iz 
ekskluzivne teroar (terroir) linije. Vina su dobijena od domaćih sorti 
grožđa – kratošije, vranca, tamjanike ili smederevke, ali i od 
internacionalnih sorti kao što su šardone, kaberne, sovinjon, merlo, 
traminer rizling. Tu su i vina nastala kombinovanjem različitih sorti, 
što predstavlja vrhunac umešnosti u vinskoj industriji. U vinariji 
veruju da je najvažniji sastojak svakog vina pažnja i ljubav kojim se 
kreira, a u Tikveš vina je uloženo mnogo od oba. 
"Proces proizvodnje i 
pristup kreiranju vina je postao prava nauka, stvari nisu crno-bele. To 
znači da kad uradite sve što je potrebno to ne znači da ćete dobiti baš 
taj proizvod koji ste želeli. Zato uvek naglašavamo da je za vinarstvo 
potrebno mnogo ljubavi i pažnje, kada smo ušli u ovaj posao vodili smo 
se logikom da kreiramo vina ’kao za nas’. Veoma nam je važno da 
potrošaču ponudimo kvalitetan proizvod po razumnoj ceni, jer se na taj 
način o vinima priča i gradi lojalnost. Naš cilj je da pokažemo da i 
velike vinarije mogu da proizvode vrhunska vina. Prednost velike 
vinarije leži u znanju i iskustvu, a izuzetak su male vinarije u 
Francuskoj koje imaju tradiciju dugu šest vekova", izjavio je Svetozar 
Janevski, predsednik Upravnog odbora Vinarije Tikveš.

Tikveš
 je prethodne godine proizveo ukupno 12.000 tona vina, i to od 19.000 
tona grožđa, od čega je 9000 tona sa sopstvenih plantaža, a ostatak iz 
vinograda kooperanata. Plan makedonske investicione grupe M6 je da 
godišnji rast vinarije bude 15 do 20 odsto.

Po obimu poslovanja, Vinarija Tikveš je lider na tržištu Makedonije, dok je u Srbiji na četvrtom mestu, ali prva kada je reč o uvozu. U prošloj godini, na tržištu Srbije prodaja Premium vina nadmašena je za 80 odsto, promet Classic vina povećan je 15 odsto dok je prodaja rozea četiri puta veća u odnosu na 2010. godinu. Za Vinariju Tikveš Srbija predstavlja glavno regionalno tržište, a plan kompanije je da nastavi sa intenzivnim investicijama i da u naredne tri godine udvostruči promet koji ostvaruje ovde.
Tikveš
 je regionalni lider koji ima ambicije da postane globalni igrač, pa ne 
čudi angažovanje vrhunskih svetskih stručnjaka. Na čelu ove moderne 
vinarije je tim enologa pod vođstvom Filipa Kambija, dobitnika prestižne
 nagrade za najboljeg vinskog konsultanta u svetu za 2010. godinu. Kambi
 je jedan od pet vodećih svetskih enologa, koji je za Tikveš kreirao 
liniju ekskluzivnih teroar vina sa francuskim pečatom, ali i 
temperamentom juga.
 "Tikveš radi na tome da razvije lokalne sorte.
 Inostranim tržištima zanimljive su autentične autohtone sorte kao što 
su vranac, r’kaciteli, kratošija i plavac mali, a razvijamo i dodatne 
vinske sorte prokupac i ohridsko crveno. Takođe, jedna smo od prvih 
vinarija koja promoviše teroar vina – posedujemo vinograde stare više od
 35 godina na lokalitetima Barovo i Bela Voda. Koncept teroara 
podrazumeva vina iz strogo kontrolisanih vinograda kako bi se u vinu 
očuvale karakteristike podneblja sa kog vino dolazi. Zemljište na kojem 
se odgaja vinova loza, specifičnost klime i vremenskih uslova, zajedno 
doprinose da grožđe iz tih mikroregiona ima jedinstvene kvalitete, što 
daje ovim vinima originalan ukus", kaže Janevski.
 Među
 teroar vinima je i "zvezda" vinarije Tikveš – crveno vino "Bela Voda 
2010", koje je čuveni svetski kritičar Robert Parker ocenio sa 
neverovatna 94 poena (od mogućih 100). Nakon izuzetno visoke ocene 
Roberta Parkera, Erik Solomon, treći najveći uvoznik vina za SAD, 
kontaktirao je Tikveš, nakon čega su vina iz serije Barovo, Bela Voda, 
R’kaciteli Special Selection i Vranac Special Selection plasirana na 
američko tržište, gde su postigla izuzetan uspeh. Od početka godine 
izvezeno je vino u iznosu od 300.000 dolara i u ponudi je najboljih 
restorana sa Michelin zvezdicama u Njujorku i Vašingtonu.
Među
 teroar vinima je i "zvezda" vinarije Tikveš – crveno vino "Bela Voda 
2010", koje je čuveni svetski kritičar Robert Parker ocenio sa 
neverovatna 94 poena (od mogućih 100). Nakon izuzetno visoke ocene 
Roberta Parkera, Erik Solomon, treći najveći uvoznik vina za SAD, 
kontaktirao je Tikveš, nakon čega su vina iz serije Barovo, Bela Voda, 
R’kaciteli Special Selection i Vranac Special Selection plasirana na 
američko tržište, gde su postigla izuzetan uspeh. Od početka godine 
izvezeno je vino u iznosu od 300.000 dolara i u ponudi je najboljih 
restorana sa Michelin zvezdicama u Njujorku i Vašingtonu.
Pored 
američkog, koje za vinariju Tikveš predstavlja veliki potencijal, i 
tržišta bivše Jugoslavije, izvoz je fokusiran i na Rusiju i Kinu. Ova 
dva tržišta su po rečima Janevskog veoma specifična i zahtevna. "Rusi 
preferiraju francuska i italijanska vina i nisu skloni istraživanju. Kod
 njih prolaze samo ona vina koja su tražena u Njujorku ili Londonu. S 
druge strane, u Kini su zastupljena francuska i čileanska vina. Zato je 
naša strategija uspeti u Americi i Engleskoj, kako bismo na taj način 
ušli i na ostala tržišta u većem obimu. Naše opredeljenje je da ne 
budemo arogantni i da potrošaču priuštimo visok kvalitet. Zato vrhunska 
vina, kao što je Bela Voda, u regionu ne plasiramo po previsokim cenama.
 To vino u Americi košta 22 dolara po boci, dok je na ovim prostorima 
njegova cena od 8,5 do 12 dolara", dodaje Janevski.

Od
 preuzimanja Vinarije Tikveš 2003. godine, koja je tada poslovala sa 
gubicima, sprovedene su brojne reforme koje su je učinile jednom od 
naprofitabilnijih i najvećih proizvođača vrhunskih vina u jugoistočnoj 
Evropi. Milionske investicije, ulaganja u ljudske resurse, organizaciona
 prestrukturiranja i unapređenje marketinga, prodaje i distribucije, 
doprineli su da Vinarija Tikveš postane brend poznat daleko od granica 
Makedonije. Na renomiranom SIAL – Wine innovation forumu 2008. godine u 
Parizu, vinarija Tikveš je jedina kompanija iz jugoistočne Evrope koja 
je proglašena za jedan od 30 najinovativnijih brendova u svetu. Kvalitet
 potvrđuju i brojne nagrade na međunarodnim manifestacijama: MundusVini 
(Nemačka), London International Wine Challenge (Velika Britanija), 
Beowine Fair (Srbija) i mnoge druge.
 



 
Нема коментара:
Постави коментар